Yoga Nidra, wat zijn de voordelen? 
Jaren geleden maakte ik kennis met deze helende en krachtige vorm van yoga. Het was in een periode waarin mijn energielevel behoorlijk laag was. Door regelmatige beoefening van deze techniek, merkte ik dat mijn energielevel zich begon te herstellen. Met deze blog wil ik meer inzicht geven in wat deze techniek zo krachtig maakt.

Yoga Nidra (YN) noemt men ook wel yoga van de slaap, maar het is eigenlijk de staat van een dynamische slaap. Voor een absolute ontspanning dienen we ons in een bewuste diepe slaap te bevinden. Je lichaam komt tot rust vanuit deze diepe slaap, maar je geest blijft bewust en alert. De techniek en verschillende fases tijdens een Yoga Nidra zorgen ervoor dat de hersenactiviteit steeds meer afneemt, waardoor er allerlei systemen in het lichaam en geest worden geopend. Hierdoor kan de energie weer gaan stromen, wat het zelfherstellende vermogen bevordert.

Spanning loslaten
Veel ziekten zoals diabetes type 2, verhoogde bloeddruk, migraine, astma, maagzweren, verstoringen in de spijsvertering en huidproblemen komen voort uit spanningen in lichaam en geest. Er is dan ook een verband tussen stress- en spanningsklachten en ziekten zoals longaandoeningen, hartproblemen en een hoge bloeddruk. Wanneer we deze problemen vanuit het fysieke lichaam willen oplossen, is dit ontoereikend. Dit komt doordat de oorzaak van het probleem veelal niet in het fysieke lichaam ligt.

Zowel vanuit de psychologie en de yoga filosofie zijn er drie basisvormen van spanning, namelijk spierspanning, emotionele- en mentale spanning. Yoga Nidra helpt om spanningen vanuit alle lagen geleidelijk los te laten. Tijdens een YN reis je door de 5 lagen van het lichaam (koshas), namelijk het fysieke lichaam, energie lichaam, mentale lichaam, wijsheidslichaam en het “bliss” lichaam. Elk lichaam (kosha) heeft haar eigen functie, maar is daarbij wel afhankelijk en verbonden met de andere lichamen.

Yoga Nidra helpt energie te laten stromen
Wanneer we fysiek spanning ervaren, heeft dit effect op onze adem in het energielichaam. Onze energie raakt hiermee geblokkeerd, waardoor het mentale lichaam reageert in de vorm van stressvolle reacties. Op deze manier verdwijnt onze kalme staat van zijn en vreugde en plezier in het leven. Oftewel “stress” is van invloed op alle lagen van het lichaam. YN helpt om de lagen op te schonen, waardoor de energie weer vrij kan stromen. Zo is het beoefenen van YN een wetenschappelijke methode om stress en spanning weg te nemen.

Groeiend bewustzijn over je eigen leven
Een ander bijzonder aspect van Yoga Nidra is dat het je jouw heelheid laat ervaren en (h)erkennen. Vanuit deze staat van zijn, heb je geen verslaving of externe factoren meer nodig om je heel te doen voelen. Via de beoefening komen we van een waak staat in een droom staat, dan de staat van diepe slaap om vervolgens voorbij alle gedachten te komen. Via deze overgang komen we in contact met het onderbewustzijn. In deze staat is de geest bijzonder ontvankelijk voor suggestie. Vanuit deze staat kunnen we bewust nieuwe gewoonten en patronen aanleren. Wanneer we bepaalde overtuigingen en gewoontes willen afleren, dienen we eerst de juiste ‘zaadjes’ te planten in het onderbewustzijn. Op deze manier kunnen we de zaadjes gaan herkennen vanuit het bewustzijn. In het dagelijks leven zijn de effecten van het beoefenen van YN een scherper waarnemingsvermogen, beheersing van emoties en bovenal een groeiend bewustzijn over je eigen leven. Het laat jouw weer plaatsnemen op de regisseursstoel.

Durf jij te rusten? Gun jezelf dan eens de ervaring van een YN reis!

Veel liefs, wijsheid en rust

Voordelen-Yoga-Nidra

Pin It on Pinterest